Grzegorz Tomczyk „Taniec na falach”

13882615_1178381028889555_158224112774626999_n

 

Grzegorz Tomczyk

Taniec na falach

Wernisaż: 26.08, godz. 18.00
wystawa trwa do 23.09.2016r.

wstęp wolny 😉

Zagadnienie destrukcji, przewrotnie pojmowanej jako akt kreacji to główna oś twórczości Grzegorza Tomczyka. Jako, że nic
w materialnym świecie nie jest w stanie oprzeć się unicestwiającej sile czasu znaczenie zyskuje sama idea, którą artysta nasyca swoje obrazy. Jego malarstwo ujawnia celowe działania kojarzone dotychczas z niszczeniem, rozpadem, dezintegracją takie jak prucie, strzępienie, drapanie, cięcie, opalanie. Jest malarstwem destrukcji. Tam, gdzie osiąga ona swój kres uwypukla się pęknięcie, symboliczna granica, styk, mistyczne „pomiędzy”, za którym następuje kreacja
i cały proces zatacza kolejne koło na zasadzie linearnej ciągłości.
To przekraczanie granic znajduje swój wyraz
w prezentowanym na wystawie cyklu pt.”Taniec na falach”. Zaczerpnięte z mitologii greckiej nawiązanie do kolejnych rzek pokonywanych przez duszę ludzką w Hadesie, którymi nazwane zostały obrazy odzwierciedla artystyczne poszukiwania, kolejne etapy twórczych zmagań z tematem destrukcji. Grzegorz Tomczyk posługuje się autorską techniką, procesem kombinowanym na płótnie, gdzie obok tradycyjnych mediów malarskich wykorzystuje zabiegi na krawędzi malowania i jednocześnie nie robienia tego
Płótna mają zunifikowany format, co nadaje im formalnej przejrzystości i kieruje uwagę wprost na materię. Przekaz płynie wprost z kompozycji, które przewrotnie, w opozycji do pozornego chaosu destrukcji wydają się być matematycznie wykreślone. Poprzez ten kontrast narracja płótna zyskuje jeszcze większy dramatyzm, a materia obrazu zdaje się wychodzić poza jego płaszczyznę chcąc wciągnąć odbiorcę w odwieczną grę bytu i nie­bytu, światła i cienia, chaosu i kosmosu, zniszczenia i kreacji. Rozdarcie biegnące przez środek części z obrazów jest ujęte w ramy widocznych w przekroju kolejnych warstwy farby, następnych żywotów obrazu. To symboliczne pęknięcie stanowi wyraz przełamania dyktatury skończonego formatu dzieła. Artysta ma nadzieję, że przez tą wąską szczelinę uda się dostrzec miejsce styku destrukcji i konstrukcji, istnienia absolutu.
/Aleksandra Nowicka/

Paweł Słota „Kalejdoskop obdarzony świadomością”

PawelSlota_SanokBWA_plakatA3

Paweł Słota
Kalejdoskop obdarzony świadomością


wernisaż: 01.07, godzina 18:00
wystawa trwa do 19.08.2016r.
wstęp wolny 😉

Krajobraz to obsesja równie mocna jak opium /Stéphane Mallarmé/

Nieuchronność. To w gruncie rzeczy nieszczególnie chwytliwe określenie. Trochę patetyczne. Nasuwające się skojarzenie z bliżej nieokreślonym dramatem, który musi się wydarzyć. A nie o to przecież tutaj chodzi.

Miasto. Z czasem wypierane przez przedmieścia. Ale i te dzieci, metropolia zjada. Pochłania fluidem. Zawsze nocą, gdy wnętrzem społecznej tkanki wstrząsa spektakl rozkołysanych, migających i konwulsyjnych świateł. Nienasyconych cieni. Skrzących się blasków i przeskalowanych łun. Miraże. Atakujące tylko po to by za chwilę zniknąć. I powrócić. Ale te powroty nigdy nie są takie same. Oczy wprzężone w świetlny kalejdoskop wciąż zmieniającej się temperatury światła i nasycenia koloru. Niekończąca się nadprodukcja abstrakcyjnych klisz. Nic tylko je malować. Dać się porwać barthesowskiej halucynacji, prawdziwej na poziomie czasu, fałszywej na poziomie postrzegania. Umiarkowanemu szaleństwu flaneura, który nie ma wyboru. Chwyta rzeczy w locie, albo wcale. Chodzi długo i bez celu. Paradoksalnie, nie chodzi mu o zaspokojenie głodu, ale o samo jego doświadczenie. O to, by karmić się jego pragnieniem.

Wystawa Pawła Słoty ma strukturę impresyjnego notatnika. I jest na swój sposób perwersyjnie dziewiętnastowieczna. Artysta maluje jakby fotografował i fotografuje jakby malował. To uliczne kolekcjonerstwo nie tyle momentów, co zatrzymanych na siatkówce oka pulsujących, polaryzujących i zakrzywiających czas odbić. Powidoków. Mitycznych obrazów pod powiekami. Doświadczeń powstałych na styku przeżytego i zapętlającej się we własnych wspomnieniach pamięci. I abstrakcji, które zdradza ruch umykającego tramwaju, zarys instalacji świetlnych, fragment chodnika albo nieruchoma postać ich twórcy. Wpatrzonego w kolejny spektakl, widowisko, które rozgrywa się tu i teraz. Niby specjalnie dla niego. Nawet jeśli jest w to wpisana, no właśnie, nie-nie-odwołalność. Zanurzania się wciąż na nowo w zbiornik elektryczności i nabokovską przejrzystość rzeczy.  /Anna Batko/

ZAPRASZAMY!!!

WAKACYJNY OGRÓD SZTUKI Zapraszamy dzieci na letnie warsztaty artystyczne do BWA Galerii Sanockiej

Wakacyjny ogrod sztuki

WAKACYJNY OGRÓD SZTUKI
Zapraszamy dzieci na letnie warsztaty artystyczne do BWA Galerii Sanockiej

WARSZTATY FILMU ANIMOWANEGO

grupa I
termin: 4 – 8 lipca
godz. 9.30-12.00
dzieci w wieku 8-10 lat
grupa II
termin: 4 – 8 lipca
godz. 12.30-15.00
dzieci w wieku 11-12 lat

miejsce: BWA Galeria Sanocka.
Zajęcia bezpłatne.

Podczas warsztatów dzieci zapoznają się z wybranymi technikami tworzenia animacji poklatkowej. Mali twórcy wymyślą scenariusz, stworzą bohaterów, którzy będą chodzili, mówili, uśmiechali się.

WARSZTATY TEATRALNO – PLASTYCZNE

termin: 11 – 15 lipca
godz.: 10.00 – 13.00
dzieci w wieku: 8-12 lat
miejsce: BWA Galeria Sanocka
Zajęcia bezpłatne.

„O tym, jak krawiec Niteczka został królem”

Gry i zabawy teatralne, przygotowanie i wykonanie oprawy plastycznej zakończone premierą spektaklu.

Premiera filmu i spektaklu 15 lipca o godz. 18.00

Zapisy:
BWA Galeria Sanocka, Rynek 14, tel. 13 46 360 30
od poniedziałku do piątku w godz. 10.00-17.00
sobota godz. 10.00 -14.00
zapisy przyjmujemy do dnia 30.06.2016 r.
Ilość miejsc ograniczona.

WAKACYJNY OGRÓD SZTUKI
Realizowany w ramach Gminnego Programu Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2016 w zakresie zagospodarowania czasu wolnego dzieci i młodzieży – program alternatyw.

(film animowany / plastyka / teatr)

BWA Galeria Sanocka zaprasza na jubileuszową wystawę „Dziesięć”

BWA Galeria Sanocka zaprasza na jubileuszową wystawę

„Dziesięć”

Rafał Borcz / Iwona Demko / Wojciech Gilewicz / Jan Mioduszewski / Tomek Mistak / Grażyna Smalej / Sylwester Stabryła / Jan Szczepan Szczepkowski / Joanna Szostak / Sławomir Toman

Wernisaż: 

piątek, 03.06.2016, 

godz. 18:00

wystawa trwa do 24.06.2016

13308369_1117202428340749_6791557501259051573_o
BWA Galeria Sanocka rozpoczęła swą działalność w 2006 roku. Od tamtego czasu jej pracownikom udało się zrealizować około stu wystaw indywidualnych i kilkadziesiąt zbiorowych. Sanok odwiedziła ponad setka artystów, nie tylko z Polski, ale i z zagranicy. Galeria zawsze hołdowała zasadzie prezentowania jak najszerszego spektrum nowych zjawisk w sztuce. Dlatego sanocka publiczność miała okazję spotkać się z interesującymi koncepcjami malarstwa, rzeźby, fotografii, grafiki, uczestniczyć w performensach, artystycznych eksperymentach, mogła obserwować przenikanie do sztuki nowych mediów, oswoić się z przemianą tradycyjnych form w obiekty i instalacje. Początkowe ograniczenia takie, jak nieduże miasto, prowincjonalne położenie i niewielka, bardzo kameralna przestrzeń wystawiennicza, okazały się największymi atutami galerii.
Wystawa jubileuszowa jest obszerną prezentacją różnorodnych postaw twórczych w obszarze malarstwa. Jest to również, a może nawet przede wszystkim spotkanie przyjaciół galerii, artystów stale, od wielu lat z nią współpracujących. Ekspozycja, jak w soczewce ogniskuje główne  założenia programowe towarzyszące galerii od momentu jej powstania (…)

Dziesięć lat dla galerii to dużo i niewiele zarazem. Jest to czas wystarczający by odnaleźć własny obszar zainteresowań w sztuce, stworzyć program i zrealizować go, zgromadzić wokół swojej pasji wierną publiczność. Ale nadal, mimo upływu lat pozostaje się młodą galerią, pełną ciekawości, zapału i życzliwości dla goszczonych artystów. Każdy okrągły jubileusz jest okazją do podsumowań, ale jednocześnie zachętą do śmiałego patrzenia w przyszłość i formułowania nowych celów.

Agata Sulikowska-Dejena

Teatr BWA (Scena Dorosłych) Zaprasza na premierę spektaklu Dwa Teatry wg. Jerzego Szaniawskiego

Teatr BWA (Scena Dorosłych)

Zaprasza na premierę spektaklu

Dwa Teatry wg. Jerzego Szaniawskiego

BWA Galeria Sanocka Rynek 14

11.06.2016 r. (sobota) godzina 20.00

 

Bezpłatne zaproszenia do odebrania w Galerii

Kopia_zapasowa_plakat teatr gr d

 

Adaptacja i reżyseria – Sławomir Woźniak

Muzyka – INSZA Wojciech Inglot, Łukasz Sabat

 

Teatr BWA (Scena Dorosłych)

Agnieszka Boratyn

Katarzyna Góralska

Olga Gruber

Anna Kobylakiewicz

Wacław Bojarski

Wojciech Niezgoda

Andrzej Kutiak

Jakub Skorus

Teatr BWA (Grupa Młodzieżowa) ZAPRASZA NA SPEKTAKL „RYTUAŁY”

Teatr BWA (Grupa Młodzieżowa) ZAPRASZA NA SPEKTAKL

„RYTUAŁY”

BWA GALERIA SANOCKA – Rynek 14

05.06 (niedziela), godzina 19.00

bezpłatne zaproszenia do odebrania w Galerii

plakat teatr gr m

„Rytuały”  (małe i duże – codzienne i niecodzienne) – to szósty spektakl  Grupy Młodzieżowej Teatru BWA. Teatr powstał w 2010 r.  cały czas poszukuje nowych tematów, nowych środków wyrazu… Wcześniejsze realizacje teatru:

– Kilka wierszy Pana B…

– W starym Kinie

– Blok (improwizacje)

– Dwa słowa

– Lista przebojów (nie tylko dla oldboyów)

 

Aktorzy:

– Maria Berdysz

– Katarzyna Bil

– Ola Dębińska

– Iza Hussak

– Małgorzata Leszczyńska

– Klara Sokołowska

– Klaudia Przybyłowska

– Ola Śliwiak

Scenariusz, reżyseria:

Sławomir Woźniak

Opieka plastyczna:

Joanna Szostak

KATARZYNA ADAMEK-CHASE Everything I touch turns to lines

Land_145x90cm_olej_plotno_2014KATARZYNA ADAMEK-CHASE
Everything I touch turns to lines 
 
Wernisaż: 
piątek, 06.05.2016, 
godz. 18:00
wystawa trwa do 28.05.2016

Katarzyna Adamek-Chase, w swoim najnowszym projekcie pt. Everything I touch turns to lines podejmuje problematykę wyrażania abstrakcyjnych, niekoniecznie mierzalnych i opisywalnych pojęć w sztuce.

Za pomocą kilku rozbudowanych serii malarskich, artystka prowadzi wielotorowe rozważania nad obecną w życiu każdego artysty potrzebę tworzenia. Mowa tu o płynącej z wnętrza obsesyjnej wręcz chęci kreacji i swoistej konieczności wizualnego odzwierciedlenia tego, co niemierzalne: pojęć, odczuć, napięć czy emocji. Ale należy zaznaczyć, że obrazowane przez artystkę zagadnienia, nie są przekładane na język wizualny w sposób bezpośredni – Katarzyna Adamek-Chase każdorazowo tworzy bowiem – spiętrzone pod względem metaforycznym – obrazy interesujących ją akurat problemów. W pozornie chłodnych i oszczędnych kompozycjach, w wyważony i inteligenty zarazem sposób wprowadza nas w obszar prywatnych i nie zawsze prostych w odbiorze emocji i doświadczeń.

            Everything I touch turns to lines to wystawa dedykowana malarstwu, która jednak pokazem malarstwa do końca nie jest. Krakowska malarka – wbrew pozorom – w twórczości swej posługuje się bowiem środkami, które bardziej niż do malarstwa, przypisane są do obszaru związanego z rysunkiem. Odnajdziemy tu więc logiczne, czasem też chłodne  podziały kompozycyjne, potęgujący się linearyzm i graficzność, a także swoisty ład i harmonię. Operując kolorem, Adamek-Chase ogranicza się do zawężonej gamy barwnej, która ma dla niej znaczenie zaledwie walorowe lub też uzupełniające — nigdy zaś nie jest elementem wiodącym. Niewątpliwie też jest to malarstwo kontrastu napięć wewnątrzobrazowych i kłębiących się kierunków, które ujarzmiane są raz giętką i finezyjną, innym razem bezkompromisową, prostą linią. Malarstwo to można by zatem przewrotnie określić mianem rysunku na płótnie, które kreuje przed nami sprytną iluzję, podszywając się niekiedy pod malarstwo sensu stricto.

Katarzyna Adamek-Chase myśli rysunkiem, który jest przecież najbardziej pierwotnym, bezpośrednim i jakże intymnym sposobem zapisywania ulotnych myśli, idei i obecnych aktualnie wizji. Dlatego też jest to twórczość autentyczna. Od pobieżnych, szkicowych notatek, przechodząc do struktur bardziej zaawansowanych, krok po kroku, artystka wypracowuje docelową kompozycję, której narracja i atmosfera determinowane są bogactwem i różnorodnością linii, ale też sposobem jej prowadzenia, grubością oraz dobranym kolorem. Elementy te, mimo że tak proste i momentami surowe w odbiorze, wbrew pozorom mają niezwykle silną moc i umiejętność odtwarzania emocji, budowania napięć, nastrojów, jak i dynamizmu kompozycyjnego. W obrazach Adamek-Chase nie widać jednak ani narcyzmu, ani też bezpośredniego opowiadania o prywatnych rozterkach. W zamian artystka oferuje nam stonowane, spokojne kompozycje, które balansują na granicy świata przedstawiającego i abstrakcji. Mimo owej statyki, wyczuwalna jest tu charakterystyczna dla krakowskiej malarki podskórna emocja, która wibruje, przesącza się przez poszczególne warstwy płócien, oddziałując na nas – odbiorców – we właściwy dla siebie sposób.

Na przestrzeni wielu lat Katarzyna Adamek-Chase zrealizowała kilka serii malarskich, które zamykały się w określonych, znamiennych tematach. Niezależnie jednak od tego czy dedykowane były opuszczonym miastom (Landscape), fenomenowi ruchu  (Cityescape, Dance) czy dźwiękom (Sounds), zawsze obrazy te można określić rodzajem wizualnego notatnika, w którym możemy odnaleźć ślady stawianych pytań i echa niekoniecznie jasnych odpowiedzi, podjęte rozmyślania o sensie malowania, jak i dociekliwość w dążeniu do pożądanych efektów finalnych. W pracach swych, artystka często porusza również problematykę miejsca i pamięci — tego, w jaki sposób na nas oddziałują i jak my oddziałujemy na nie. Dlaczego zmieniamy i nadajemy przestrzeniom nowe znaczenia i formę? Dlaczego  tak wiele z nich chcemy uratować od zapomnienia, a inne skazujemy na na zagładę? Dlaczego wspomnienia, przyroda i ważne dla nas miejsca mają tak wielką moc? Artystka snuje przed nami opowieść o świecie widzianym własnymi oczami. Świecie, który przetworzony został przez pryzmat artystycznej wrażliwości i który, przeistaczając się w niejednokrotnie skomplikowane kompozycje, daje bezpieczne schronienie dla ukrytych w nich osobistych pytań, wątpliwości i zakamuflowanych odpowiedzi, dotyczących najbliższych sfer życia, natury i oczywiście nas samych.

 

SHORT WAVES FESTIVAL czyli przegląd najnowszych Polskich Filmów Krótkometrażowych!

short0(1)BWA Galeria Sanocka Zaprasza na SHORT WAVES FESTIVAL czyli przegląd najnowszych Polskich Filmów Krótkometrażowych!
Festiwal powstał w 2008 roku w Poznaniu dzięki grupie pasjonatów krótkiego metrażu i sztuki audiowizualnej z Fundacji Ad Arte. Przez kilka edycji rozwijał się i poszerzał swój zasięg – dziś jest najbardziej treściwym festiwalem krótkiego kina. Składa się z dwóch części: trasy Grand Prix Tour podczas, której promuje polskich twórców, docierając do widzów w Europie i na całym Świecie oraz z poznańskiej części stacjonarnej, w trakcie której publiczność może zobaczyć to, co najlepsze w światowym krótkim metrażu: fabuły, dokumenty, animacje, wideoklipy, obrazy eksperymentalne — tworzone zarówno przez zawodowców, jak i amatorów, bez gatunkowych szufladek…

Program:

  1. Dokument reż. Marcin Podolec /animacja/ 7 min.
  2. Moloch reż. Szymon Kapeniak /fabuła/ 34 min.
  3. Back Home reż. Weronika Izdebska /teledysk/ 4 min.
  4. Obiekt reż. Paulina Skibińska /dokument/ 14 min.
  5. dzień babci reż. Miłosz Sakowski /fabuła/ 30 min.
  6. .Umowa reż. Ewa Smyk /animacja/ 4,5 min.
  1. Drifting reż. Michał Marczak /teledysk/ 4 min.

 

Będzie  intensywnie i emocjonująco! Kiedy?  W sobotę 23.04 o godzinie 18.00, wstęp 2 zł.

„Złote Mrówkojady”

13001035_1088136491247343_2820962922850739242_nPrzegląd Filmów Krótkometrażowych „Złote Mrówkojady”  w Sanoku!

 

BWA Galeria Sanocka zaprasza na pokaz filmów krótkometrażowych „Złote Mrówkojady” 2015. 9 Międzynarodowy Festiwal Filmowy Złote Mrówkojady 2015 odbył się w dniach 20 – 28 listopada 2015 w Lublinie. Podczas festiwalowych projekcji pokazano 103 filmy – 94 krótkie i 9 pełnych metraży z całego świata. Filmy te wybrano spośród 700 zgłoszeń.

Złote Mrówkojady są festiwalem filmowym, który powstał z pasji jego organizatorów i ich niegasnącego entuzjazmu. Entuzjazm towarzyszył Mrówkojadom od pierwszej edycji Festiwalu w 2007 roku, gdy był lokalną imprezą skierowaną do środowiska lubelskich filmowców amatorów i trwa do dziś, gdy stał się dużą, międzynarodową imprezą skupiającą autorów i fanów kina z całego świata. Organizatorami festiwalu są działający w Centrum Kultury w Lublinie Kinoteatr Projekt oraz pomysłodawca festiwalu Maciej Misztal. Naczelną zasadą Złotych Mrówkojadów jest wysoka jakość naszego programu filmowego i odrzucenie ograniczających nas limitów. Każdy twórca z nurtu kina autorskiego i niezależnego może wziąć udział w festiwalu – nie ma ograniczeń wiekowych, geograficznych, profesjonalnych czy tematycznych.

 

Program repliki MFF Złote Mrówkojady 2015  Sanok

 

Ben Aston – „HE TOOK HIS SKIN OFF FOR ME” 11′ 21”
Piotr Bernaś – „ARENA” 13′ 13”
Robert Windisch – „DIE STILLE ZWISCHEN DEN TÖNEN” 27′
Caye Casas & Albert Pinto, „NADA S.A”. 15′ 33”
Rungano Nyoni Hamy Ramezan – „LISTEN” 12′ 54”
Maciej Wiktor -„WYDECH” 21′
Andrés Nieves – „THE TRUMPET” 9′ 12”
Evgeniya Tamakhina – „ABNORMAL BEHAVIOR” 26′
Job, Joris & Marieke  – „A SINGLE LIFE” 2′ 18”

 

 

Termin: 15.04 (piątek)

Miejsce: BWA Rynek 14

Godzina: 18.00                                                

Wstęp: 2 pln

Zapraszamy!

KineDok!

Efekt-domina-polski-plakat-710x1024

Zapraszamy Na kolejny Pokaz KineDok!

Tym razem, zapraszamy na film  znakomity film „Efekt Domina” (Polska/Niemcy, 2014 – reżyseria Elwira Niewiera i Piotr Rosołowski)

W zrujnowanym kurorcie Suchumi (stolicy odseparowanej od Gruzji i kontrolowanej przez Rosję republiki abchaskiej) tamtejszy minister sportu postanawia nadać odrobinę prestiżu krajowi nieuznawanemu przez większość państw. W tym celu organizuje mistrzostwa świata w… dominie. Jednocześnie obserwujemy jego życie prywatne. Małżeństwo z dużo młodszą śpiewaczką operową z Rosji nie jest usłane różami, zwłaszcza że dają o sobie znać różnice kulturowe

 

KineDok to KineDok to unikalny międzynarodowy klub filmowy oraz alternatywna platforma dystrybucyjna skupiająca zarówno miłośników, jak i twórców kina dokumentalnego, zrzesza kilka krajów europejskich: Czechy, Słowację, Chorwację, Rumunię, Węgry, Polskę i Norwegię.
W ramach tego projektu w Sanoku nieodpłatnie dla publiczności będą pokazywane filmy wybrane przez ekspertów KineDok. W ciągu roku obejrzymy 15 europejskich filmów dokumentalnych z wszystkich krajów biorących udział w projekcie. Głównym organizatorem KineDok jest Instytut Filmu Dokumentalnego z siedzibą w Pradze, a koordynatorem w Polsce jest Krakowska Fundacja Filmowa, organizator jednego z najstarszych w Europie festiwali filmowych – Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Miejsce: BWA Galeria Sanocka

Termin: 16.04 (sobota)

Godzina: 18.00

Wstęp: bezpłatny

 Zapraszamy!